Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (2024), πάνω από το 20% των μαθητών ολοκληρώνοντας τη Γ’ Γυμνασίου, δυσκολεύονται σοβαρά στην κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου. Παρόμοια προβλήματα παρατηρούνται και στα Μαθηματικά, όπου οι δυσκολίες είναι συχνά γλωσσικές και όχι μόνο μαθηματικές.
Αυτός είναι και ο ορισμός του λειτουργικού αναλφαβητισμού: η αδυναμία αξιοποίησης των γνώσεων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης για κατανόηση, κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων.
Η διαφορά με τον οργανικό αναλφαβητισμό είναι ότι στον δεύτερο, υπάρχει πλήρης στέρηση στοιχειωδών γνώσεων γραφής, ανάγνωσης, βασικών αριθμητικών πράξεων και κατανόησης απλών μορφών προφορικού λόγου σε θέματα της καθημερινής ζωής.
Οι συνέπειες; Ανορθολογισμός, συνωμοσιολογία και απομάκρυνση από τη λογική σκέψη. Για να αλλάξει αυτό, χρειάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τις βασικές δεξιότητες των μαθητών και αυριανών πολιτών.
Μάλλον ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για την ουσία της εκπαίδευσης